انجمن علمی نقشه برداری تفت

Geomatic Science Club Of TAFT

انجمن علمی نقشه برداری تفت

Geomatic Science Club Of TAFT

بزرگ ترین بنای خشتی دوران اشکانیان نقشه برداری لیزری می شود

 

 

 

مجموعه تاریخی «کوه خواجه» که با وسعتی بیش از 40 هزار متر مربع از بزرگ ترین بناهای خشتی باقی مانده از دوران پیش از اسلام است، به منظور انجام عملیات آسیب شناسی، نقشه برداری لیزری می شود.
به گزارش «میراث خبر»، تهیه نقشه های لیزری این محوطه تاریخی با دستگاه های مجهز در سه ماهه سوم سال جاری انجام خواهد شد.
چندی پیش نیز آسیب شناسی مقدماتی کوه خواجه پس از 45 روز و با انجام عملیات گمانه زنی، عکس برداری، تصویر برداری و نقشه برداری به پایان رسید.
کوه خواجه به صورت برجستگی بازالتی سیاه رنگ در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل و در میان دریاچه هامون قرار داد، مجموعه آثار واقع روی این کوه شامل یک بنای وسیع و آتشکده درون آن، دو قلعه خشتی، بقایای راه قدیمی و حصارهای مختلف و چند زیارتگاه مربوط به دوران اسلامی و تعداد بی شماری قبور سنگی است.
شاخص ترین و قدیمی ترین بنای این مجموعه،‌ کهن دژ آن است که در دامنه شرقی کوه قرار دارد و با نام های مختلفی از جمله «قلعه رستم»، «قلعه کافرون» و... شناخته می شود. روی دیوارهای این بنا، نقاشی های دیواری منحصر به فرد بسیاری وجود داشت که در حال حاضر تنها آثار و بقایای اندکی از آن برجا مانده است.
در سال های اخیر، مستند سازی کامل آثار کوه خواجه و تصحیح و تکمیل نقشه های کهن دژ انجام شد.
همچنین عملیات مرمت استحفاظی و استحکام بخشی از اضطراری بر روی برخی از بدنه ها، طاق ها و دیوارها برای حفظ شواهد و بقایایی موجود در مجموعه به پایان رسید.
با تهیه نقشه لیزری این بنا، علاوه بر مستند سازی دقیق اثر، با توجه به اولویت بندی طرح جامع سامان دهی و مرمت کوه خواجه، کلیه اقدامات پژوهشی، مرمتی و معرفی پروژه برای هر فصل مشخص می شود.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

نظرات 1 + ارسال نظر
کریم چهارشنبه 6 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 00:32

باسلام وخسته نباشی این بنا متعلق به زادگاه من میباشد اگر دراین مورد کمکی خواستید باکمال میل حاضربه همکاری می باشم

با تشکر بسیار زیاد از جناب آقای کریم از توجه و ریز بینی به مطالب سایت و خوشحالیم از اینکه مطلب منتشره مربوط به زادگاه شماست
ممنون از آمادگی شما برای هرگونه کمک در این زمینه
موفق باشید
ژئوکلاب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد